Hoe reageer je als leerkracht wanneer een leerling zijn taak niet heeft gemaakt?
Er zijn verschillende manieren om daar mee om te gaan. Sommige leerkrachten gaan de leerlingen een nul geven voor die taak. Andere leerkrachten geven de leerling een straf omdat hij/zij de taak niet indiende. Nog een andere leerkracht zal de leerling de taak misschien in de studie laten maken onder begeleiding. Of nog een andere leerkracht zal elke dag dat het te laat is ingediend, punten aftrekken daarvoor. Maar er zijn natuurlijk ook altijd leerkrachten die hier niet echt op ingaan en de leerling gewoon de taak tegen de volgende les thuis laten maken.
Op het lerarenforum geven leerkrachten hierover hun mening.
klik hier!
Mijn mening hierover:
Ik zou wanneer een leerling zijn taak niet indient een punt aftrekken, omdat ik het wel nogal drastisch vind om die leerling daarom meteen nul te geven. Want als leerkracht weet je ook niet altijd hoe het komt dat het kind de taak niet heeft gemaakt. Het kan zijn dat de leerling gewoon geen tijd had, maar er kan ook een goede reden hiervoor zijn. Stel dat je hem een nul geeft en deze leerling had de avond vooraf problemen thuis en kon daarom zijn taak niet maken, dan is dit eigenlijk niet rechtvaardig. Het is volgens mij dus beter om gewoon een punt te gaan aftrekken. Natuurlijk moet het kind een geloofwaardige reden hebben en moet het kind dan de volgende dag zeker zijn taak indienen. Het is ook goed om meteen een punt af te trekken, zodat ze er geen misbruik gaan van maken. Maar de kinderen blijven toch gemotiveerd om de taak nog te maken omdat je gewoon een punt hebt afgetrokken.Ze zien het als een verwittiging. Wanneer je meteen een nul zou geven voor de taak zou het kind ook niet meer gemotiveerd zijn om die taak nog te gaan maken. Daarom vind ik dit de beste methode.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten