vrijdag 4 januari 2013

Mens & natuur

De natuur en zijn wereldreligies

 
Natuur en boeddhisme
de natuur in het boeddhisme 
De boeddhisten zien de aarde als een levend wezen. De aarde geeft ons een plek en wat nodig is om te leven. Het is dus belangrijk dat de mensen goed gaan samenwerken met elkaar zodat Moeder Aarde gezond blijft. Als we niet goed met elkaar overeenkomen dan treedt er ziekte op of zelfs een volledige ondergang. Volgens de boeddhisten zijn er dus genoeg redenen om te zeggen dat Moeder Aarde ziek is, terwijl er ook veel middelen zijn die de Aarde gezond houden. Boeddhisten zijn zich ook bewust van de afhankelijkheid van de lucht, de zon, de aarde en de regen. In het boeddhisme is men ook van mening dat de mens niet kan doen met de aarde wat hij maar wil. Hij kan niet doen alsof de aarde zijn eigendom is. Eigenlijk zijn wij mensen slechts op bezoek op de aarde, zoals de rest van de levende wezens. Boeddhisten gaan daarom ook heel respectvol en voorzichtig om met de natuur. Milieuvervuiling of op een andere manier schade toebrengen aan de natuur gaat in tegen de aard van het boeddhisme. Want voor hen is de natuur alles wat groeit en bloeit. Dit leren de boeddhisten door de leer van Boeddha op te volgen.
 
--> Ik vind dat wij meer zouden moeten worden zoals de boeddhisten. Wij gaan vaak op een slechte manier om met het milieu. We besteden er ook niet zoveel aandacht aan zoals deze mensen dat doen. Wij laten vaak de natuur nogal los liggen. We beschouwen de aarde ook als onze eigendom. We denken dat we ermee kunnen doen wat we maar willen. Dus wat gebeurt er? We gaan er geen rekening meer mee gaan houden en vervuilen er op los. Bij ons is het respect en de voorzichtigheid om de natuur ook ver zoek in vergelijking tot het boeddhisme. Ik denk dat er bij ons eerst nog veel gaat moeten veranderen voor we even ver staan als de boeddhisten wat de natuur betreft.
 
Natuur en christendom
 

Adam en Eva in het paradijsOok bij ons in het christendom is de natuur belangrijk. De natuur was namelijk een onderdeel van de schepping van God. De mens werd als laatste geschapen en heeft de taak gekregen deze schepping goed te onderhouden. In de bijbel staat dat de mens de verantwoordelijkheid moet dragen voor de natuur en de dieren. Dit wil niet zeggen dat de mens dit mag vernietigen. Hij moet ervoor zorgen. Want God blijft de eigenaar van de natuur, niet wij mensen. De mens is eigenaar van de aarde maar heeft als taak om goed voor de aarde te gaan zorgen. Want na ons komen er nog mensen op de aarde.We mogen dus de aarde niet gaan uitbuiten. Er wordt eigenlijk in het christendom gezegd dat de mens de aarde niet bezit maar geleend heeft van god. En we moeten God beloven dat we goed voor de geleende aarde gaan zorgen! Want gelovigen onder ons geloven in de schepping van de aarde door God.
 
--> Ik vind het erg dat we onze taak dat we hebben gekregen vanuit ons geloof niet altijd gaan vervullen. We gaan niet altijd zo goed om met de natuur zoals we hebben beloofd aan God. We beloven om de aarde niet uit te buiten. Doen we dat altijd? Gaan we echt zo goed om met de aarde zoals dat zou moeten? Ik denk dat we meer moeten gaan zorgen voor onze aarde. In de eerste plaats moet het gedaan zijn met de uitbuitingen van de aarde, denk maar aan milieuvervuiling, verwaarlozing van dieren. Het is dus onze taak om meer zorg te gaan dragen voor de natuur, en het wordt tijd dat we daar eens gaan aan beginnen!
 
Natuur en hindoeïsme
 
Heilige koeWat alle hindoes bindt, is de manier waarop ze tegen natuur aankijken. Hindoes geloven in het goddelijke, in alle levende wezens en hebben daarom groot respect voor de natuur. Sommige hindoes geloven er bovendien ook in dat de natuur een ziel kan hebben. Vooral oude bomen, bergen, grotten en bronnen zijn volgens hen geliefde woonplaatsen van de geesten.  Hindoes geloven dat je andere wezens geen pijn mag doen. Ook niet om zelf aan voedsel te komen. Ze eten dus geen vlees. De hindoes kozen een dier als respect voor de natuur: de koe. Koeien zijn voor hindoes zelfs heilige dieren! Twee andere elementen van het hindoeïsme zijn ook belangrijk voor de omgang met de natuur. De Ahinsaleer is de leer van de geweldloosheid. Hindoes mogen geen geweld gebruiken. Deze geweldloosheid draagt ook bij tot respect voor de dieren, planten, natuur, milieu enz..
 
--> Ik vind dat wij christenen beter ook een beetje meer met dit inzicht naar de natuur zouden kijken. Wij doen vaak andere wezens wel pijn, denk maar aan het slachten van dieren. Bijvoorbeeld bij de hindoes zijn de koeien echt heilige dieren, terwijl wij Belgen de ene koe na de andere gaan slachten. Onze mentaliteit zal toch moeten gaan veranderen. Ik vind het ook goed dat de hindoes geen geweld gebruiken. Indien wij ook minder geweld zouden gebruiken, zou er bij ons zeker en vast ook meer respect zijn voor de dieren, planten, natuur, milieu enz..
 
Natuur en islam
 
Tema
Het Turkse "Tema" maakt Turken bewust van de noodzaak om erosie te bestrijden. Het wegspoelen van vruchtbare grond is in 90 procent van het land een probleem. De noodzaak van natuurbescherming kwam hier later bij. Tema beroept zich op het heilige boek van de islam: de Koran. Tema groeide vanaf 1992 uit tot een organisatie met 250.000 leden. De oprichter gaat nu in Turkije door het leven als ’Vader Aarde’.
 
--> Ik vind het goed dat men een actie oprichtte om erosie te gaan bestrijden. Men ziet hier in dat er een probleem is en wil er iets aan doen. Dankzij deze oprichter gaat de natuur er toch beter van worden.
 
de schone schepping
Natuur en jodendom
 
Jahweh, de god van de Joden, heeft de natuur aan de mens gegeven. Daarom moet de mens er goed mee omgaan: zo zegt Jahweh: “Kijk naar mijn creaties! Zie hoe mooi en perfect ze zijn! Ik heb ze voor jullie gemaakt. Wees er zeker van dat je mijn wereld niet kapot maakt of vernietigt. Als jullie dat doen, zal er niemand na jullie zijn om het te maken.” De mens mag dingen uit de natuur gebruiken, zoals eten, hout om huizen te bouwen etc.. Maar wie de natuur kapot maakt, maakt God kapot. Er zijn veel Joodse organisaties die zich richten op de natuur, in Israël en daarbuiten. Deze organisaties willen de mensen dichter bij de natuur brengen en willen hen leren over halacha (= godsdienstige wet waaraan een jood zich moet houden) en de natuur. Kinderen bewust opvoeden met de natuur enz..
 
--> Ik vind dat ze in het jodendom op een goede manier met de natuur omgaan. Ze dragen zorg voor de natuur vanuit hun geloof. Ook is het belangrijk dat er organisaties zijn die de mensen dichter brengen bij de natuur. Ik vind het eigenlijk ook wel goed dat ze in het jodendom een wet hebben waaraan iedereen zich moet houden. Het is goed dat kinderen van jongs af aan, goed leren omgaan met de natuur.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten